Hledat
Filters
Close

Jak poznat kvalitní kolo

Poznat kvalitní kolo od toho méně kvalitního je v dnešní době vskutku nelehký úkol. Následující řádky Vám pomohou s orientací na dnešním trhu s jízdními koly. 

Úroveň kvality použitých dílů

Jeden z hlavních indikátorů kvality jízdního kola je úroveň kvality použitých dílů, tzn. brzdy, řazení, přesmykač a další.

Níže naleznete přehled úrovní kvality komponentů renomované značky Shimano, od nejlepších po nejhorší. Tabulka Vám pomůže při orientaci i výběru nového jízdního kola:

OZNAČENÍ POPIS
Shimano XTR pro závodní použití, velmi drahé, odlehčené, nemusí mít nejlepší životnost
Shimano XT velmi kvalitní sada i pro závodní použití, vyšší cena, uspokojí i náročné jezdce
Shimano SLX kvalitní sada pro jízdní kola se zaměřením na enduro a maratony
Shimano Deore sada komponentů solidní úrovně i pro závodění
Shimano Alivio osvědčená řada sportovních a turistických komponentů, ne pro závody
Shimano Acera řada turistických komponentů s dobrou funkcí
Shimano Altus nižší řada komponentů s technologií Shimano
Shimano Tourney základní řada komponentů

 

Kotoučové nebo ráfkové brzdy?

Tuto otázku si jistě položí většina majitelů při výběru nového jízdního kola.

Kotoučové / diskové brzdy

Diskové brzdy horské kolo Amulet Maniac 29 model 2013
Obrázek 2: diskové brzdy kola Amulet Maniac 29 2013

 

Nejen, že na kole diskové brzdy skvěle vypadají, také skvěle brzdí. Dělíme je na dva základní druhy:

  1. Hydraulické - olejové
  2. Mechanické

Bereme-li hydraulické kotoučové brzdy od renomovaného výrobce např. Shimano, jsou účinnější než většina ráfkových brzd.

Výhody:

  • konstantní účinnost za všech provozních podmínek: bahno, déšť, sníh
  • minimální servis
    • nízké opotřebení destiček i hydraulické náplně: náplň určuje výrobce, buďto minerální olej nebo kapalina
    • krok brzdové páky se při opotřebení brzdových destiček automaticky seřídí
  • brždění jedním prstem: nesnižuje se tak sevření řídítek jezdcem a nehrozí nebezpečí pádu při sjezdu nebo jízdě terénem 

Nevýhody:

  • pořizovací cena
  • náchylnost kotoučů k naražení

Tip: Pořizovací cena kotoučových brzd rok o roku klesá, brzdy začínají být více a více dostupnější. Najdeme je již na kolech od cca 11 000 Kč.

 

Ráfkové brzdy / V brzdy

Ráfkové brzdy krosové kolo Amulet Route 40 model 2012
Obrázek 3: ráfkové brzdy kola Amulet Route 40 model 2012

 

Nejlepší modely ráfkových V brzd (V-BRAKE) také brzdí velmi dobře, ale při jízdě ve vlhkém prostředí, bahně nebo sněhu jejich účinnost výrazně klesá.

Další nevýhody:

  • seřizování: při opotřebení špalíků je nutné regulovat délku lanka
  • brždění všemy prsty: krok páky klade větší odpor oproti hydraulickým brzdám, hrozí nebezpečí pádu při sjezdu nebo jízdě terénem
  • opotřebení ráfku: brzdové špalíky opotřebují ráfek kola
  • rapidní snížení účinosti brždění ve zhoršených podmínkách: déšť, bahno, sníh

Tip: Posledním aspektem je fakt, že některé moderní rámy a odpružené vidlice, už nemají čepy pro montáž klasických ráfkových brzd.

 

Vidlice, systém odpružení, tlumení a zdvih

Systém vidlice respektive její odpružení má zásadní vliv na jízdní vlastnosti kola.

Základní systémy "pružení / tlumení" jsou:

  1. Pružina
  2. Pružina / olej
  3. Vzduch / olej

 

1. Pružina

Nejlevnější z odpružených vidlic je vidlice pružinová. Jak už název napovídá, pružení vidlice (kolo a řídítka se přibližují) a následné tlumení (kolo a řídítka se oddalují) obstarává pružina. Tento systém se používá u nejlevnějších typů vidlic, respektive kol.

Výhody:

  • Levná pořizovací cena

Nevýhody:

  • Omezené možnosti nastavení, např. těžší/lehčí jezdec
  • Méně stabilní při brždění
  • Může nepříjemně "houpat"
  • Větší hmotnost vidlice, respektive kola, oproti vzduchovému systému 

2. Pružina / olej

Kvalitnější systém vidlic, kdy pružení vidlice (kolo a řídítka se přibližují) obstarává pružina, avšak následné tlumení (vidlice se vrací do původní polohy) již obstarává hydraulika.

Výhody:

  • Širší možnosti nastavení
  • Stabilnější při jízdě i brždění
  • Odstraňuje "houpání"
  • Plynulejší jízda 

3. Vzduch / olej

Jedná se o jeden z nejkvalitnějších systémů, které se používají u dražších modelů, zpravidla okolo 20 000 Kč +. Pružení vidlice zajišťuje vzduch, s následným tlumením si poradí hydraulika.

Tip: Vetšinu vzduchových vidlic poznáte podle ventilku, kterým se vidlice nastavuje. Ventilek je většinou umístěn v horní části vidlice pod speciální záslepkou. Samo nastavení se pak provádí speciální pumpou.

Výhody:

  • Takřka neomezená možnost přizpůsobení hmotnosti jezdce
  • Lépe si poradí s odskoky a nerovnostmi
  • Stabilnější při jízdě i brždění
  • Nepropadá do zdvihu
  • Nižší hmotnost vidlice, respektive kola, oproti pružinovému systému

Vidlice jsou často vybaveny funkcí pro zamykání pružení. Stačí otočit kolečkem nebo pohnout páčkou. Dražší modely umožňují zamčení z řídítek, standardní modely uzamknete přímo na vidlici, ta poté ztuhne a chová se jako pevná.

Tip: Se zamčenou vidlicí se snadněji překonávají rovinaté úseky, např. asfaltové cyklostezky. Při jízdě terénem pak opět vidlici odemknete.

 

Zdvih vidlice

Zdvih je důležitý parametr při výběru vidlice, respektive kola. Podle výšky zdvihu lze mj. poznat určení kola. Jinak řečeno je to rozsah, ve kterém vidlice pruží a tlumí.

Zdvih vidlice Suntour AXON WERX RL-RC Carbon
Obrázek 3: Zdvih vidlice Suntour AXON WERX RL-RC Carbon

U krosových (trekových) kol se nejčastěji setkáme se zdvihem od 50-70 mm. Tento zdvih nepočítá s jízdou přes kořeny či kameny. Tyto stroje se hodí především na silnice, cyklostezky a mírný terén.

U horských kol se nejčastěji setkáme se zdvihem 80-100 mm. Tato velikost je dostatečná pro závodní, sportovní i rekreační jízdu. Tento zdvih nepočítá s ježděním v extrémním terénu, zaručuje především komfort a stabilní jízdu.

O patro výše stojí se zdvihem 120-140 mm celoodpružené trail biky. Tyto stroje jsou určené pro těžší terén, kdy díky většímu zdvihu vidlice kolo dokáže zdolat náročnější překážky, ještě se zachováním lehkosti jízdy horských kol.

Další metou jsou tzv. endura, kde se velikost zdvihu pohybuje od 140-160 mm. Tyto kola jsou konstrukčně předurčena pro jízdu v těžkém a rozbitém terénu, čemuž odpovídá i zdvih vidlice, masivnost komponentů a konstrukce rámu. Endura nejsou vhodná pro sportovní a rekreační ježdění. Hodí se pro zdolávání těžkého terénu a horských sjezdů.

Freeridy a sjezdové speciály pracují se zdvihem vidlice 170 mm a více. Jedná se o kola vyloženě do horských oblastí, kdy se na kopec dopravíte autem, lanovkou či vrtulníkem, po cestě dolů následně překonáváte těžký terén, skáčete z výšek, děláte triky a spoustu dalšího. Jedná se o těžké stroje, které často mívají z důvodu bezpečnosti pouze jeden převod (kvůli spadení řetězu).

 

Tvar a velikost řídítek

Řídítka pravděpodobně neovlivní Vaše rozhodnutí o koupi konkrétního modelu kola, avšak základní znalost není na škodu.

Rozlišujeme 2 základní druhy řídítek:

  1. Lomená řídítka - vlaštovky
  2. Rovná řídítka
Řídítka Uno RB11 vlaštovky
Obrázek 3: Řídítka lomená
 

Lomená rídítka jsou vhodná pro rekreační ježdění. Nabízejí vzpřímený posed, větší komfort a požitek z jízdy. 

Řídítka Ritchey AL rovné
Obrázek 4: Řídítka rovná
 

Rovná řídítka využijí spíše závodníci a jedinci se sportovnější jízdou, i když toto pravidlo dnes už zcela neplatí.

Pro běžnou jízdu vystačíte se šířkou řídítek 600-630 mm. U technicky náročnějších disciplín může šíře dosahovat dokonce i 800 mm.

 

Velikost kol 26 nebo 29 palců

Nový zážitek z jízdy dnes představují "moderní" 29" (palcová) kola, která nabízí mnoho výhod oproti standardním 26". Daný rozměr určuje průměr předního a zadního kola. Parametr je většinou uveden přímo v názvu kola nebo popisu produktu.

Horské kolo Amulet Night Cat 26 2013
Obrázek: Horské kolo Amulet Night Cat 26 model 2013
Horské kolo Amulet Night Cat 29 2013
Obrázek: Horské kolo Amulet Night Cat 29 model 2013

 

Tip: 1" (palec) = 2,54 cm , tzn.:
26" kolo je veliké = 66,04 cm (spočítáno jako 26 × 2,54)
29" kolo je veliké = 73,66 cm (spočítáno jako 29 × 2,54)

 

Výhody větších 29" kol oproti 26":

  • Rychleji jedou: díky lepší setrvačnosti urazí delší vzdálenost
  • Lépe překonávají překážky: mají menší úhel nájezdu na překážku
  • Lépe zabírají i brzdí: mají větší kontaktní plochu s povrchem
  • Mají větší stabilitu

Tip: Co se týče velikosti, u 29" se nebojte zvolit menší velikost rámu. Jezdíte-li nyní např. na 21", bude Vám sedět 19".

 

Příklad z praxe

Následuje příklad z praxe. Co vše lze vyčíst z fotografie a seznamu parametrů, které uvedl výrobce kola u svého produktu?

Poznáte nyní kvalitu vybraných komponentů, určení kola a přibližnou cenovou hladinu? :-)

Horské kolo Amulet Maniac 29 2013 Obrázek: horské kolo Amulet Maniac 29 2013
 
Diskové brzdy horské kolo Amulet Maniac 29 model 2013
 
 

Řešení: Co poznám z obrázku?

  • Vidlice
    • Zamykání z řídítek
    • Červeným šroubem ve spodní části vidlice se nastavuje olejové tlumení
    • Dle výšky vidlice lze očekávat standardní zdvih okolo 100 mm
  • Řídítka rovná
  • Brzdy
    • Přední a zadní kotoučové (diskové)
  • Velikost předního a zadního kola 29"

 

Parametry: Horské kolo Amulet Maniac 29 2013

VELIKOSTI 17" / 19" / 21" RÁM ALLOY TB 6061
POČET RYCHLOSTÍ 27
VIDLICE Suntour Raidon RL, (SYSTÉM PRUŽENÍ/TLUMENÍ/ZDVIH) vzduch/olej/100mm
HL.SLOŽENÍ integrované FSA 1 1/8"
PŘEDSTAVEC Kalloy UNO 90/100mm
ŘÍDÍTKA Kalloy UNO 600mm
SEDLOVKA Velo
SEDLO WTB Volt Comp
GRIPY Velo
BRZDY Tektro HDC 300 (význam zkratky Hydraulic Disc)
ŘAZENÍ Shimano Alivio
PŘESMYKAČ Shimano Acera
PŘEHAZOVAČKA Shimano SLX
KLIKY Shimano FC-M 361 Octalink
KAZETA SRAM PG-950
ŘETĚZ Shimano HG53
NÁBY Shimano HB-M435
RÁFKY Alex TD-24
VÝPLET (DRÁTY) nerez
PLÁŠTĚ WTB Nano 2.1" Comp

 

Cena kola

Cena kolo Amulet Maniac 29 2013 doporučená výrobcem: 15 999 Kč