Kolik stojí SPZ v roce 2025? Kompletní přehled poplatků
- Základní cena registrační značky
- Poplatky za standardní SPZ
- Cena za duplikát při ztrátě
- Expresní vyřízení registrační značky
- Poplatky za vlastní volbu značky
- Rozdíly cen dle typu vozidla
- Ceny značek na přání
- Správní poplatky při registraci vozidla
- Doplňkové poplatky za třetí značku
- Ceny za výměnu poškozené značky
Základní cena registrační značky
Každý, kdo někdy registroval auto, to zná - základní poplatek 200 Kč za jednu značku. Když si pořizujete běžné osobní auto, rovnou počítejte se 400 korunami, protože potřebujete značky dvě. Není to žádná velká věda, cena je stejná v celé republice.
Na motorku nebo vozík vám stačí jedna značka, takže zaplatíte jen dvě stovky. Pozor ale - tohle je jenom za ty plechové tabulky, další poplatky za papírování si připočtěte zvlášť. A když značku ztratíte nebo vám ji někdo poškodí? No, vytáhnete z peněženky stejnou částku znovu.
Zajímavé je to se značkami na přání. Chcete mít na autě třeba své iniciály nebo oblíbené číslo? Připravte si 5 tisíc za jednu tabulku. Od roku 2016, kdy tahle možnost vznikla, se z ní stal docela hit - však taky potkáváme na silnicích čím dál víc aut s originálními kombinacemi.
Dobrou zprávou je, že když kupujete ojetinu, nemusíte vždycky pořizovat nové značky. Pokud jsou ty staré v pohodě a odpovídají předpisům, můžou na autě zůstat. A když se stěhujete v rámci kraje? Značky měnit nemusíte, ušetříte tak nějakou tu korunu.
Za ty dvě stovky dostanete kvalitní kousek - značky musí být reflexní, odolné a čitelné. Když se o ně budete dobře starat, vydrží klidně tak dlouho jako auto samo.
Fandové veteránů mají speciální značky v retro stylu. Stojí stejně jako běžné, ale musíte splnit podmínky pro registraci historického vozidla.
Když už značky nevypadají nejlíp nebo jsou poškozené, radši je vyměňte. Nečitelná značka vás může přijít draho - policisté si na to posvítí a pokuta vás nemine. Lepší je zajít včas na registr a vyřídit si nové.
Poplatky za standardní SPZ
Každé auto potřebuje svoji espézetku - to je jasné jak facka. Za jednu značku dáte dvě stovky, což znamená, že když máte osobák, vysázíte na dřevo rovnou čtyři stovky za obě značky. Na motorku stačí jedna, takže ušetříte.
Jenže pozor, tím to nekončí! Když registrujete nové auto, připravte si větší obnos. K těm značkám si přičtěte ještě osmistovku za samotnou registraci. Už to máme přes litr, což není zrovna málo. A co teprve když kupujete ojetinu? Naštěstí aspoň značky většinou měnit nemusíte.
Ztratili jste značku? To je pěkná polízanice. Nejenže musíte vysolit znovu dvě stovky za kus, ale ještě poběžíte na policii to nahlásit. K tomu si přihoďte padesátikorunu za změnu v papírech. No, mohlo to být horší, že?
A co když si pořídíte nosič na kola? I tady budete potřebovat speciální třetí značku. Stejná cena - dvě stě korun. Stěhujete se do jiného kraje? Tak to se značkám nevyhnete, budou muset být nové s správným krajským označením.
Mít značky v cajku je základ. Když jsou ohnuté nebo nečitelné, může vás to stát nervy při policejní kontrole nebo na STK. Výměna vás vyjde zase na dvě stovky za kus plus nějaký ten administrativní poplatek navíc.
Na nové značky si počkáte asi dva týdny. Do té doby dostanete papírovou náhražku zadarmo. Aspoň něco, že? A nezapomeňte - na úřadě můžete platit hotově nebo kartou, jak je libo.
Cena za duplikát při ztrátě
Ztratili jste značku od auta? To umí pěkně zavařit. Za novou značku zaplatíte 600 korun za kus, takže když potřebujete obě, připravte si 1200 Kč. A to je jen začátek celého dobrodružství.
Hned jak zjistíte, že značka chybí, musíte zamířit na registr vozidel. Tam vám přidělí úplně nové číslo - to původní už nikdy nedostanete, je to z bezpečnostních důvodů. Na výrobu nových značek si počkáte asi dva týdny, ale nebojte, mezitím dostanete papírovou náhražku, ať můžete normálně jezdit.
Máte na autě něco extra? Třeba retro značku nebo vlastní text? Tak to bude dražší špás. Za retro provedení vysázíte 10 tisíc, za vlastní text pak 5 tisíc. A když je ztratíte, celý tenhle účet platíte znovu.
Na úřad si nezapomeňte vzít všechny papíry. Bez občanky, malého techničáku a případně policejního protokolu o krádeži ani nehnete. Když značku jen ztratíte, stačí to nahlásit rovnou na registru.
Prasklá nebo ohnutá značka? Pokud jde číslo přečíst, můžete dostat stejné. Zaplatíte standardních 600 korun, ale tu starou musíte odevzdat. Když už je značka v křížku, dostanete nové číslo jako při ztrátě.
A ještě rada na závěr - nejezděte bez značky nebo s rozbitou. Pokuta může vyšplhat až na 5 tisíc. To už stojí za to vyřídit si novou, co říkáte?
Expresní vyřízení registrační značky
Potřebujete mít značky na autě ještě dnes? Za expresní vyřízení registračky sice připlatíte, ale máte ji v ruce během pár hodin. Zatímco běžné vyřízení se může táhnout i několik dní, expreska vám ušetří spoustu času a nervů.
Kolik vás to bude stát? Základní pár značek přijde na 200 korun, ale za expresní vyřízení si připravte 300 až 500 korun navíc. Chcete originální značku na přání? Počítejte s částkou 5000 korun plus expresní příplatek.
Na úřad si nezapomeňte vzít občanku, techničák a potvrzení o pojištění. Ve větších městech se radši předem objednejte - i expresní vyřízení může mít svůj systém rezervací.
Představte si, že jste právě koupili nové auto a nemůžete se dočkat, až s ním vyrazíte. Nebo vám někdo ukradl značky a potřebujete rychle nové. Přesně pro takové situace je tu expresní vyřízení.
V menších městech ale možná budete muset vzít zavděk klasickým postupem. Expreska funguje hlavně ve větších městech, kde je větší provoz. A když už tam půjdete, doražte brzy ráno - počet expresních vyřízení za den bývá omezený.
Ztratili jste značku? Duplikát vás vyjde na 600 korun plus expresní příplatek. Při krádeži budete potřebovat i policejní protokol, ale i tak můžete využít rychlého vyřízení.
Možná budete mít štěstí a podaří se vám vybrat si kombinaci čísel a písmen podle vašeho gusta. Záleží ale na tom, co je zrovna k dispozici, a může to něco stát navíc. Nejlepší je zeptat se přímo na úřadě.
Poplatky za vlastní volbu značky
Vlastní espézetka? Je to sice dražší, ale stojí to za to! Za běžnou značku dáte jen dvě stovky, jenže ta osobitá vás vyjde na pět tisíc za kus. Když potřebujete obě dvě, připravte si rovnou deset táců.
Máte vysněnou kombinaci písmen a čísel? Zaběhněte na registr a zjistěte, jestli je volná. Můžete si pohrát s jedním až osmi znaky české abecedy a čísly. Jen pozor - sprostá slova nebo matoucí kombinace vám neprojedou.
Věděli jste, že tahle značka je jako vaše osobní vizitka? I když auto prodáte, značka zůstává vaše. Můžete si ji dát na nové fáro, jen to chce stovku na papírování. A kdybyste si to rozmysleli? Těch pět tisíc už zpátky neuvidíte.
Opatrnost se vyplatí - když vám někdo značku ukradne nebo ji ztratíte, budete muset znovu sáhnout hluboko do kapsy. Duplikát vás vyjde úplně stejně jako nová.
Nemůžete se rozhodnout? Zarezervujte si svou vysněnou kombinaci. Tři stovky vám pak odečtou z konečné ceny, když si značku do roka pořídíte. Nestihli jste to? Bohužel, záloha propadá.
Veteránisti mají vlastní kategorii - jejich značky začínají véčkem a často odkazují na rok výroby jejich miláčka. I tady platí pětitisícový poplatek, ale aspoň je hned jasné, že jde o historický kousek.
Jasně, není to nejlevnější záležitost, ale když chcete být originální nebo zviditelnit firmu, je to parádní způsob. Navíc - kdo by nechtěl mít auto, které poznají všichni na první pohled?
Rozdíly cen dle typu vozidla
Kdo by si pomyslel, že pořízení espézetky může být tak složitá věc? Za obyčejnou registračku dáte dvě stovky za kus - takže když máte auto, vysázíte čtyři stovky na dřevo, protože potřebujete přední i zadní. Motorkaři jsou na tom líp, stačí jim jedna za dvě stě, stejně jako těm, co jezdí na mopedu.
Fajnšmekři, co chtějí mít na autě něco extra, si musí sáhnout do kapsy pořádně hlouběji. Značka na přání? To už je jiná liga - pět tisíc za jednu. Máte auto? Tak to je rovnou deset táců. Jasně, není to málo, ale když vidíte ty nablýskané bouráky s vtipnými nápisy nebo firemními iniciálami, někomu to za to očividně stojí.
Co se týče větších vozidel, tam je to podobné jako u osobáků. Náklaďáky platí dvě stovky za značku, přívěsy a návěsy potřebují jen jednu. Stejně jsou na tom traktory - jedna značka, dvě stovky a je to. A veteráni? Ti mají svoje speciální značky s véčkem na začátku, ale peněženku to bolí stejně.
Ztratili jste značku? Tak to vás čeká stejná písnička - dvě stovky za kus plus stovka jako správní poplatek. A nezapomeňte, že tohle platí i když se vám značka poškodí a potřebujete novou.
Diplomaté se svými modrými značkami nebo vývozci s exportními značkami - všichni jsou na tom stejně, dvě stě za kus. K tomu si vždycky připočtěte stovku jako manipulační poplatek, to je takový bonus, který nemine nikoho.
Aspoň že při přepisu auta můžete původní značky nechat, pokud jsou v pohodě. A když se stěhujete v rámci kraje? Značky můžou zůstat stejné - a to už je v dnešní době docela příjemná úspora, co říkáte?
Ceny značek na přání
Značky na přání? To není jen tak obyčejná věc na autě - je to váš osobní podpis na silnici! Za 10 tisíc korun si můžete dopřát vlastní kombinaci písmen a čísel, která vás bude reprezentovat, ať už jezdíte v osobáku, na motorce nebo táhnete přívěs.
| Typ SPZ | Základní cena | Doba vyřízení |
|---|---|---|
| Standardní registrační značka | 800 Kč | Na počkání |
| Značka na přání | 5000 Kč | 15 dní |
| Třetí značka (duplikát) | 600 Kč | Na počkání |
| Výměna poškozené značky | 600 Kč | Na počkání |
Jasně, není to zrovna levná záležitost. K těm deseti táckám si ještě připočtěte osmistovku za změnu v registru. A pozor - když o značky přijdete nebo vám je někdo štípne, celý ten kolotoč začíná znovu. To už by zamrzelo, co?
Standardní značky jsou samozřejmě mnohem přívětivější k peněžence. Za ty dáte jen pár stovek - někde dvě, jinde pět, záleží na typu vozidla. Když se značky poškodí, vyjde vás nový pár zhruba na šest stovek.
Na co si dát bacha? Značka může mít maximálně osm znaků a minimálně jeden. Žádné sprosťárny nebo urážky neprojdou, systém si to ohlídá. Taky musíte zapomenout na háčky a čárky - jenom písmena a čísla v základní podobě.
Deset tisíc není málo, to je fakt. Ale když si to vezmete - je to jednorázovka a značka je vaše napořád. Navíc ji můžete převést na nové auto, když to staré prodáte. Není divu, že po nich šílí hlavně podnikatelé, kteří si tam dají třeba zkratku firmy. Nebo fandové, co chtějí mít na autě něco osobního.
Rozmyslete si to ale dobře - když si to později rozmyslíte a vrátíte se ke standardní značce, těch deset táců už neuvidíte. Máte měsíc na to si kombinaci zarezervovat a všechno zařídit. To už je dost času na to si promyslet, jestli do toho opravdu chcete jít, ne?
Správní poplatky při registraci vozidla
Tak se podívejme na to, kolik nás bude stát registrace auta. Není to zrovna malá investice, co? Za základní registraci nového nebo ojetého vozidla si připravte 800 korun - to je základ, bez kterého se neobejdete.
Pak jsou tu značky - ty klasické vás vyjdou na 200 Kč za pár. Chcete se trochu předvést a mít něco osobitějšího? Značky na přání jsou fajn věc, ale připravte si 5 tisíc. Jo, není to málo, ale aspoň budete mít něco originálního!
Život někdy přináší překvapení - třeba když vám značky někdo štípne nebo je ztratíte. V takovém případě vysázíte za jednu značku 600 korun, za pár to máte rovnou 1200 Kč. A když prodáváte auto? Přepis na nového majitele vás vyjde na 800 Kč. Stěhujete se do jiného kraje? Připočtěte si stovku navíc za nové značky.
Máte veterána? To je jiná písnička. Značky pro historická vozidla stojí sice jen 200 Kč za pár, ale než se k nim dostanete, čeká vás kolečko prohlídek a papírování. Zato majitelé elektromobilů nebo hybridů to mají jednodušší - zelené značky je vyjdou na stejných 200 Kč a ještě s nimi můžou parkovat zadarmo!
Když se vám značky poškodí, výměna vás vyjde na 200 Kč za pár. A jestli jste sportovní typ a potřebujete značku na nosič kol, připravte si stovku navíc.
Tohle všechno platí po celé republice stejně, ale nezapomeňte, že můžou naskočit i další výdaje - třeba za ověření podpisů. Prostě registrace není úplně levná záležitost, ale bez ní to nejde.
Doplňkové poplatky za třetí značku
Pořízení třetí registrační značky pro auto není žádná věda, ale pár věcí by vás mělo zajímat. Za základní provedení zaplatíte 600 korun, což není zrovna málo, ale může vám to ušetřit spoustu problémů na cestách.
Možná si říkáte, k čemu vlastně třetí značku potřebujete. No, představte si situaci, kdy vezete rodinu na dovolenou a na autě máte nosič s koly. Bez třetí značky riskujete pokutu, protože původní značka není vidět. To samé platí, když táhnete vozík na zahradní odpad nebo převážíte motorku.
Na úřadě to naštěstí zvládnete celkem rychle. Stačí zajít na registr vozidel, podat žádost a zaplatit poplatek. Jen nezapomeňte, že když zatoužíte po značce na přání, připlatíte si pěkných 5 tisíc navíc. Fajnšmekři můžou sáhnout i po retro provedení za příplatek tisícovky.
Pozor ale na pár důležitých pravidel. Třetí značka musí být úplně stejná jako ty hlavní - žádné míchání různých typů nebo čísel. A kdybyste ji ztratili? Běžte to hned nahlásit, jinak vám hrozí mastná pokuta.
Myslete taky na to, že značku nemůžete jen tak půjčovat kamarádovi na jeho auto nebo si ji upravovat podle svého gusta. Když už ji nebudete potřebovat, musíte ji vrátit zpátky na úřad.
Pro všechny, kdo rádi vyrážejí s kolem nebo vozíkem, je třetí značka vlastně docela fajn řešení. Jasně, něco to stojí, ale pořád lepší než platit pokuty nebo se hádat s policií. A nezapomeňte ji občas očistit - špinavá a nečitelná značka vám taky může přidělat zbytečné starosti.
Poplatek za registrační značku je malá cena za to, abychom mohli legálně jezdit po našich silnicích
Radovan Holub
Ceny za výměnu poškozené značky
Kolik nás vlastně stojí nová značka na auto? To není jen tak! Za jednu poškozenou nebo ztracenou značku dáte 600 korun, za obě pak rovnou 1200. A to mluvíme jen o těch základních, které vám přidělí úřad.
Chcete mít na autě něco extra? Značka na přání je sice paráda, ale pořádně si připlaťte - jedna vyjde na 5 tisíc, celá sada na 10 tisíc korun. Jasně, vypadá to cool, ale není to zrovna nejlevnější způsob, jak své auto odlišit.
Ztratili jste značku nebo vám ji někdo ukradl? Hlavně nepanikařte, ale jednejte rychle - první cesta vede na policii, pak honem na registr vozidel. K těm základním poplatkům si připočtěte ještě padesátikorunu za změnu v registru, případně dvě stovky za nový techničák.
Jezdíte na kola? Třetí značka na nosič vás vyjde na litr. Není povinná, ale bez ní riskujete nepříjemnosti s policií. Značka musí být stejná jako ty na autě a bez nosiče vám ji stejně nedají.
Co když vám značku někdo nabourá? Nezapomeňte to nafotit a zapsat do záznamu o nehodě. Pojišťovna viníka by to měla zaplatit. Když se značka prostě časem ošoupe nebo zrezaví, to už je na vás.
Výroba nových značek chvíli trvá. Mezitím můžete dostat papírovou náhražku za stovku. Značky vydrží mnohem déle, když o ně budete pečovat - jsou dobře připevněné a občas je očistíte. Ušetříte si tak zbytečné výdaje a běhání po úřadech.
Publikováno: 31. 10. 2025
Kategorie: doprava